søndag

Snøscooter-tur



På mandagen var det på tide å stikke ut på viddene med scootere, sleder, en drøss med samer, og masse varm drikke. Personlig hadde jeg på meg tre ullstilongser og to skibukser utenpå hverandre. På overkroppen hadde jeg to ulltrøyer, hjemmestrikket tjukk ullgenser, vinterjakke og en heftig varm scooterjakke. Men skal man være ute på Finmarksvidden midt på vinteren trengs det. Tro meg!

I begynnelsen klarte jeg å kjøre meg fast to ganger, ikke noen spøk det i to meter viddesnø! Derfor var jeg litt forsiktig, men etterhvert slo jeg meg løs og gasset på. Fant noen forhøyninger på vidden der jeg freste over i 75 km/t. Ubeskrivelig følelse å fly gjennom luften på snøscooter, og så lande i et hav av myk snø! Ahhhh, det er mitt bilde av Himmelen.

Etterpå koste vi oss rundt bålet, der vi drakk kakao og spiste pølser og pinnebrød, mens vi desperat prøvde å få liv i døde og følelsesløse legemsdeler. Ubeskrivelig å sitte der i sol og kikke utover det overnaturlige viddelandskapet...

Så det virkelige høydepunktet: Meg og Morten (han andre på radioopptaket) tigget oss til å prøve den heftige scooteren til han samen som var leder for vår "ekspedisjon". Lev deg inn i dette: Du sitter stille oppå scooteren midt ut på vidden, du har 2 km åpent landskap foran deg. Du hogger inn gassen, og det føles som om innvollene blir sugd ut av kroppen. Du prøver desperat å holde deg fast i styret mens du kjenner luften slå mot overkroppen.
Etter 3(!) sekunder kikker du raskt ned på speedometeret, og der står det 96 km/t (helt seriøst!). Du fortsetter et sekund til, da viser det 114 km/t. Et sekund til, og da traffer du et oppkjørt spor som får scooteren til å krenge stygt og du mister kontrollen i det som sannsynligvis er rundt 125 km/t. Du ser livet passere i revy, idet du hogger inn bremsen.
Scooteren stopper opp, adrenalinet strømmer gjennom kroppen og pulsen banker som besatt mens du tenker på alle som har skadet seg stygt på denne måten. Du ser på deg selv og takker Gud for at det ikke gikk så gale som det kunne gått. Og litt om litt merker du at ansiktet er stivnet i et smil som går fra øre til øre :)







Dagens samisk: čappa čiččit - pene pupper.
(Forøvrig det første jeg lærte på samisk, og til mitt forsvar var det Sara Victoria som UOPPFORDRET lærte meg det. Også den samiske glosen jeg har brukt mest ;)

3 kommentarer:

Unknown sa...

pene pupper, pupper står i flertall. flertall på samisk markeres med t. så da blir det cappa cicciT :)

Alexander sa...

ja, dette visste jeg faktisk var feil skrevet... skrives jo ikke "chichi", pssss!! men var flere uker siden jeg skrev dette... men det med T`en var nytt :)

Anonym sa...

Hei,

Lurte bare på hvordan du hadde fått bloggtelleren inn på sida di? Jeg prøvde, men får ikke logget meg inn på den siden som kommer frem når du trykke rpå tallene dine, vil du hjelpe meg?