lørdag

Radio Kautokeino



Ja, da er jeg så vidt kommet inn døren etter en UBESKRIVELIG HEFTIG tur til Kautokeino. Kommer til å skrive masse om turen og legge ut bilder. Men først: Vi skapte så mye oppstyr i Kauto at jeg og en kompis, Morten, ble inviterte til den samiske radioen. Her snakker vi om hva vi har gjort, og du får høre meg snakke samisk (!). Vi starter vel 3-4 minutter ut i sendingen...

http://www.glr.as/webradio/fredag.m3u

Dagens samisk: Hui Čapa nieida – meget pen jente [uttales: tjapa]



PS! Det er jeg som står og holder reinen ;) Fra venstre: Steinar, Morten og moi.

8 kommentarer:

Anonym sa...

haha.. du har altså lært deg samisk! Meiton?, Jesus ràkis'n do..(sier sånn;))

Alexander sa...

Hehe, kan ikke akkurat skryte av å KUNNE samisk, men kan noen gloser, og har faktisk fått skryt for det av samene selv! Akkurat på radioen er jo uttalen skikkelig bedriten, men, men... Kan være at de sier "ràkis'n" andre steder, men jeg er helt sikker på at de jeg har lært samisk av sier "rahkista". :)

Jan Ingar sa...

Jeg imponert. Så imponert at jeg har dedikert en post til deg på bloggen min.

Vegard sa...

Utrolig alex..det må jeg si..får vi høre mer samisk i teden fremover

Anonym sa...

hmm.. en mulighet, men tviler:P Bestevenninna mi er fra kautokeino, og har samisk som morsmål;) Men,men;) man lærer litt av ett år på fhs..

Alexander sa...

Hehe, takk for all beundring. Jeg holder stadig på å lære meg mer samisk, så kommer nok til å legge ut flere og flere gloser ;) Så posten din, Jani. Appreciate it!

Alexander sa...

Har forvrig fått bekreftet at det er HELT RIKTIG å si f.eks. "mun rahkistan du" men kan hende at "ràkis`n" er en slags forkortelse?

Unknown sa...

på nordsamisk skrives det "jesus rahkista du" :)