onsdag

Titicacasjøen og Copacabana

I helga kjente noen av oss kallet etter å oppleve litt mer av Bolivia, så jeg, Tonje og Lene reiste til havnebyen Copacabana med Titicacasjøen, ca tre og en halv time unna La Paz. Copacabana er på alle måter helt forskjellig fra La Paz. Byen har et mye roligere tempo, mindre innbyggere og et stort backpacker miljø. Dessuten ligger Bolivias eneste offisielle strand her. Titicacasjøen ligger 3812 moh, som gjør den til verdens høyesteliggende innsjø. Vi reiste fra La Paz klokka 9 lørdags morgen, og kom frem til Copacabana ca 12.30. Etter litt research endte vi opp på et hostel i hovedgata, 20 m fra stranda, som kosta 20 kr pr person. Vi skjønner vi har vært en stund i Bolivia når vi syns det er for mye å betale i underkant av tredve kroner for overnatting med varm dusj, og at det er akkurat passe å betale 13 kroner for bussturen på tre og en halv time!


Copacabana er kjent for å servere verdens beste ørret, rett fra Titicacasjøen. Om det er verdens beste ørret, vet jeg ikke, men den smakte hvertfal utrolig godt!


Som seg hør og bør på et nytt sted kan vi ikke bare gå på stranden akkurat i sentrum, så vi bestemte oss for å leie mopeder og utforske stedet og omkringliggende naturperler litt mer. Etter fem minutter stoppet vi for en fotoshoot, resultatet ser du under.


Tingen va at sykkelen eg kjørte startet ikke igjen etterpå. Etter mye strev kjørte like gjerne Lene og Tonje tilbake for å be om hjelp. Hjelpen kom (etterhvert). De strevde skikkelig for å få start på an, men etter fem minutter og utallige forsøk og innstillinger på luft- og bensininntak på motoren, fikk de den i gang. "Flott", tenkte vi, og gjorde oss klar for å kjøre videre. Men neida, timen vi hadde betalt for, var omme. Lite betydde det at sykkelen ikke hadde fungert i 50 av de minuttene. Sykkelen var startet når vi fikk den, og den var startet en time etter, ergo var sykkelen helt i orden, mente de... Herlig logikk!

Jeg så imidlertid "my chance to shine", og skjelte dem ut ved hjelp av alle spanskgloser jeg har lært, og noen jeg ikke har lært. Helt spontant kom bla.a. ordet !?Comprende?! ut av min munn for første gang. Vi fikk rabatt...

Konge helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe, gleder meg til å høre glosene..

Brito